هرروز سیب بخورید تا بیمار نشوید
⛹ورزش کنید تا سالم بمانید
با کتاب های گاج وقلمچی در کنکور موفق شوید
روزانه دهها جمله نظیر جملات بالا می بینیم اما همه ما آدمهایی را سراغ داریم که :
سیب زیاد میخورند اما بیمارند ،
ورزش می کنند اما مشکلات جسمی دارند
کتاب های گاج و قلمچی را خریده اند اما در کنکور قبول نشدند.
واقعاً مشکل کجاست؟
آیا گویندگان جملات بالا که پزشک ومتخصص و حکیم و کارشناس بوده اند دروغگو هستند؟!!!
یا انتظار ما از جملات بالا نامعقول و بیش از حد بوده است؟؟
پاسخ:
آ این جملات ونظایر آن قیودو شروطی دارند که اغلب در جای دیگر ی گفته شده است یا آنقدر بدیهی اند که مخاطبان از آن اطلاع دارند.
اگر به پزشک مراجعه کنید خواهد گفت : اولاً سیب باید رسیده باشد؛ تمیز باشد، ناشتا خورده شود و ضمنا منظور از بیماری در این جمله بیماری های ناشی از کمبود ویتامین است نه همه بیماری ها
اگر به کارشناس ورزش رجوع کنید، خواهد گفت: ورزش باید روزانه و مرتب باشد، بعد از نرمش باشد، متناسب با سن و وزن شماباشد، در محل مناسب ودر هوای سالم و زیر نظر مربی انجام شود و ضمنا منظور ما از سلامتی، سلامتی جسمی است نه همه سلامتی ها (مثلا سلامت روانی یا اخلاقی )
معلمین کنکور هم به شما خواهند گفت که صرف خرید کتاب های گاج و قلمچی کافی نیست بلکه باید آنها را خواند وتمرین های آن را حل کنید تا در کنکور نتیجه خوبی بیاورید
می بینید که همه جملات بالا بدون رعایت شرایط و قیود واگر بدون جلوگیری از آسیب ها و آفات عمل انجام شود نتیجه مورد نظر را به ارمغان نخواهند آورد و حتی ممکن است اثر مع هم داشته باشد( خوردن میوه آلوده ، ورزش در هوای ناسالم)
نکته کلیدی
روایاتی که برای انجام یک عمل صالح(مثلاً: زیارت امام حسین، اشک ریختن برای او، استغفار درشب قدر ، صدقه به فقیر ، نگاه صمیمی به والدین ، دست کشیدن سر یتیم و)ثواب های عجیب وغریب و سعادت آخرتی نقل کرده اند نیز از همین قبیلند.هر یک از این روایات قیود وشروط خاصی دارند که گوینده (قران، پیامبر یا امام ) در همان جا یا در جای دیگری به آن اشاره کرده است یا آنقدر بدیهی است که هر منصفی با کمی دقت خواهد دانست. متاسفانه بی توجهی به شروط و قیود مذکور باعث بدفهمی و برداشتهای غلط می شود.
مثلاً :
نماز از مهم ترین دستورات قران است و هزاران ثواب برای آن ذکر شده و آن را عامل فلاح و رستگاری دانسته اند اما در همین قران می گوید وای بر نمازگزاری که ریاکار است ویا به فکر طعام مساکین نباشد.
قران پر از دستور به صدقه و پرداخت زکات است اما در همین قران منت گذاشتن، ریاکاری و صحنه سازی، آزار دادن فقیر را باعث حبط عمل دانسته است.
در قران و روایات تاکید زیادی بر استغفار و تاثیر آن در بخشش گناهان آمده است. این در حالی است که امام علی در حدیث معروفی استغفار را کافی نمی داند و برای آن 6 شرط بیان می کند که از جمله آنها پشیمانی واقعی، تصمیم بر ترک و جبران ضرر وزیان دیگران و حلالیت طلبی است.
بدیهی است اشک و عزاداری برای امام جسین نیز شروط وقیود خود را دارد ( از جمله : معرفت به امام واهداف قیام، عمل به سفارشات امام ، تقلید از رفتار ظلم ستیزانه وحق طلبانه او و.) که بدون رعایت آنها منظور امامان درست فهمیده نمی شود و صرفا توجیهی برای فرار از مسئولیت آدمهای تنبل و بهانه ای برای توهین و بی ارزش خوانی فرهنگ دینی از سوی بدبینان خواهد بود.
Rahnamaeei@: آخرین مطالب از این نویسنده را در این کانال تلگرام بیابید
درباره این سایت